вторник, 14 октомври 2014 г.

Лютите чушки на Ася




    Благодаря от сърце на Ася, че сподели с мен един вкус, който помни от детството си. Мило и топло ти става да си припомниш бабините гозби. Тя така сладко ми описа как нейната баба е приготвяла тези чушлета, че нямаше начин да не ги опитам. Ето нейните думи. Самите те са достатъчни за да усетите вкуса. "Баба изпържваше чушлетата в тиган като ги пробождаше на няколко места, или ги опукваше направо на котлона, след това ги слагаше в купа и заливаше с кисело мляко, олиото в което ги е пържила, сол и захар на вкус, копър и чесън. Понякога слагаше и малко червен пипер. Много често соса изчезваше преди чушките и тя правеше нов. Може тази рецепта да не е нова за теб, но много исках да я споделя и току виж те зарадвам. Всичко най-хубаво от мен !!! Ася". 

   Да, зарадва ме! И аз правих сос два пъти. Чушките са наистина уникално вкусни, изядохме си пръстите. Не знам дали съм улучила рецептата на бабините чушки, но ще я представя на вас така, както аз я приготвих. Непременно ги опитайте! Да ви е апетитно!


Продукти за едно мезе - крайно недостатъчно

20 - 25 люти чушлета
3 - 4 с.л. олио
1 ч.л. захар
2 с.л. оцет
1 скилидка счукан чесън
1 ч.л. сол

заливка

1 ч.ч. кисело мляко
1 - 2 скилидки счукан чесън
копър, магданоз и сол на вкус

по желание

1 ч.л. червен пипер





Приготвяне

* Измийте чушките и ги подсушете. Прободете ги с нож за да не се пукат по време на пърженето. 

* Загрейте олиото и изпържете чушките до зачервяване. Към края на пърженето прибавете солта, захарта, оцета и чесъна. 

* С решетъчна лъжица извадете чушлетата в дълбока чиния. Разбъркайте киселото мляко със солта, копъра и магданоза и залейте чушките.

* Загрейте наново соса от пърженето на чушките, и ако желаете сложете малко червен пипер. Залейте с него киселото мляко и  ... си изяжте пръстите. Ами това е. Май друго няма. Да ви е вкусно и люто!

*  Препоръчвам да пържите чушките под капак, тъй като доста пръскат, независимо, че са прободени. Непременно опитайте соса, който се получава след пърженето. Овкусете го със захар, оцет  и сол така, че на вас да ви е апетитно. След това давайте нататък. Още веднъж благодаря на Ася за вкусната рецепта.





.

32 коментара:

  1. преглът... и пак преглът :) нямам люти чушлета :)

    ОтговорИзтриване
  2. Накапах се от гледката...топнах си едно залъче хлебец в заливката и си взех една от зелените, а ако можеше да ме видиш как се облизвам :)
    Прекрасни са чушлетата на Ася, поздравления! Ще добавят пикантност и моята трапеза, задължително!

    ОтговорИзтриване
  3. Много апетитни.
    Тъй като не ям люто, ще си направя с обикновени чушки, пък да видим какво ще стане.
    Знам че няма да е същото.

    ОтговорИзтриване
  4. Уф, никак не е за мен лютото, но така сладко си ги описала, че и аз бих си утопила хлебчето в сосчето :)))

    ОтговорИзтриване
  5. Уау, божествени са!
    Ще се купуват чушки.....

    ОтговорИзтриване
  6. Мммммм, много апетитно изглеждат!! Какво ли ще стане, ако се направи тази вкусотия със сладки чушлета, е няма да е толкова пикантно но със сигурност ще е вкусно :) . Йоли, умееш да ни изкушаваш, както с думи, така и със снимки, как да не се поддаде човек!?!?

    ОтговорИзтриване
  7. Уникалн! Не обичам много люто, но тези чушлета ме накараха, като Зори да преглъщам. :)

    ОтговорИзтриване
  8. Благодаря за чудесната рецепта, Йоли.Наистина чушките доста пръскат при пържене и ако са люти трябва много да се внимава.Правила съм навремето пържени и консервирани люти чушлета.Но твоето предложение със сос от кисело мляко е чудесно.Към соса могат да се добавят и малко орехи за разкош.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  9. Приказно,мезе...Скоро в един турски ресторант замезвахме с едни прекрасни пълнени люти чушлета и много ми хареса,така че и тези непременно ще ги пробвам.Поздрави,Йоли!

    ОтговорИзтриване
  10. Ех, Йоли! Толкова апетитни изглеждат!

    ОтговорИзтриване
  11. Аз пък си умирам за люти чушлета (особено ако са пукани) и само си представям как ще си оближа сладко-сладко пръстите. Ама чудна вкусотия! :)
    Браво и на Йоли, и на Ася и на милата баба на Ася!

    ОтговорИзтриване
  12. Скъпа Йоли, твоите рецепти за като подарък за окото и небцето. Коя от коя по-прекрасни! От най-народните до най-завъртяните! Предишната с царевичките също ме грабна много, но и тези чушчици са толкова апетитни! Сърдечни поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
  13. Аз като любител на лютото веднага се облизах на тази страхотна порцийка! Направо ми говори! :)))
    Не съм опитвала, нито виждала до сега люти чушлета с мляко, но идеята ми допада и непременно ще се възползвам от нея, Йоли! Сигурна съм, че ще ми хареса. Благодаря ти мила, че сподели!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря на всички. Наистина са много вкусни тези чушки, сосът им прави чудеса! За тези, които не обичат люто - могат спокойно да направят по същият начин чушки сиврия. Ще стане чудесно. Да ви е сладко на всички!

    ОтговорИзтриване
  15. Много харесвам рецептите ти, Йоли!Моята баба правеше лютите чушлета така;опукваше ги в олио и ги заливаше с натрошено сирене, една лъжица брашно и около една чаша вода.Става страшно вкусно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ето още една уникална бабина рецепта! Хем прилича на Асината, хем е коренно различна. Непременно ще я опитам, вече предусещам вкуса. Много, ама страшно много ти благодаря!

      Изтриване
  16. Йоли ,ти си страхотна!Как намираш време на всеки един да отговориш.Имам две дъщери- едната живее в Австрия ,другата в Швейцария и двете готвят по твоите рецепти, а също и аз.Гостите ни винаги остават очаровани.Много ще се радвам ,ако опиташ рецептата на баба за лютите чушлета.Казвам се Светлана.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, Светле, разбира се, че ще отговоря. Време винаги има. За всичко. Въпросът е единствено в желанието, отговорността и организацията. Не е толкова сложно. Хората са така мили да ми пишат, понякога ме питат, понякога имат проблеми и не им се получава нещо ... Аз имам отговорност към всички, които готвят по рецептите ми. Доверието не бива да се предава, а да се уважава. Лесно е да отговаряш с благодарност на похвалите, но какво да кажеш на тези, на които не им се е получила добре тортата? Те са се доверили на мен и рецептата. Опитвам се всячески да им вдъхна кураж и самоувереност, дори и на прохождащите в кухнята. И най-вече да ги накарам да експериментират. Това ми носи най-голяма радост.

      Поздрави дъщерите си от мен и им благодари и за тяхното доверие. Много приятно ми стана!

      А чушките ще ги опитам със сигурност. Вече разказах на сума ти хора за тях. Със сирене ще е просто страшна вкусотия!

      Благодаря ти още веднъж, Светле. И за милите думи, и за чудесната бабина рецепта.

      Изтриване
  17. Йоли,тези чушки са "трепач"!!!!Тази вечер ги ядохме за трети път и все са ни толкова вкусни ,заради тях диетите отиват "по дяволите",обаче това сосче колко хляб изяжда.........Много ти благодаря за чудесната рецепта!Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Страшна работа са тези чушки ... нямат спиране като ги захванеш. С хляба наистина е голям проблем, толкова е вкусно, че не можеш да спреш. Много ти благодаря! Радвам се, че ви се е усладило на всички у дома!

      Изтриване
  18. Здравейте Йоланта, какъв сорт чушлета препоръчвате за тази рецепта? С по-дебело или по-тънко месо? Изглеждат невероятни и нямам търпение да опитам Вашата рецепта.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет и от мен. Много добър избор на рецепта, ако обичате лютичко. Страшно са вкусни чушлетата. Лично аз предпочитам с по-дебело месо, че да не останат само ципи накрая. Ползвах сорт "Рибки" и помня, че бяха много едри и месести. А и не са отровно люти. Ще се радвам да опиташ чушките и още повече, ако ти харесат. Да са ви сладки .... люти на всички!

      Изтриване
  19. Абсолютно съвършенство! Макар да си гледам люти чушки, купих специално "рибка". Единственото, което промених е, че сложих кофичка и малко кисело мляко. И без копъра, но следващия път ще ръсна.
    Благодаря! Тази рецепта ще я правя много често!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти от сърце, Веси. Много се радвам, че ти харесаха чушлетата! Да ви е сладко!

      Изтриване
  20. Мина едва седмица, а правя двойна доза! Вкусно и полезно- чудо на чудесата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сладурана! Много ме зарадва, да знаеш! Благодаря ти от сърце!

      Изтриване
  21. Йоли, пробвах два пъти, но захарта с чесъна се карамелизират и стават твърди като бучки камък. Пробвах и да разтворя захарта в оцета, но с чесъна получих същият резултат.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О! Не мога да повярвам! Рецептата е стара, изпитана и хората я правят от десетки години. Според мен прекалено дълго държиш захарта и чесъна на котлона. Те не трябва да се карамелизират, в никакъв случай! Захарта само трябва да се стопи за да даде вкус. Сложи я, както и чесъна съвсем накрая и залей с малко вода, ако е нужно за да се получи повече сос. Всичко става много бързо, направо за минутка. Наистина не е нужна дълга топлинна обработка. След като чушките са изпържени, цялата останала работа е много бърза. Надявам се да съм успяла да обясня малко по-ясно. Пак ще опиташ, нали? Благодаря ти за този коментар. Ако има и други хора, които са имали проблем ще могат да прочетат, а и да споделят и те проблемите си.

      Изтриване
  22. Феноменални! Бях си намислила много думи,но то просто нямам думи.С киселото мляко и копъра и червения пипер накрая,който според мен е задължителен,тези чушлета са невероятни.Аз обичам люто,но не много и използвах леко люти,колкото да ми пари но не и да ми се накъдри косата и се получиха страхотни.Благодарности за рецептата и на теб и на виновницата да ни я споделиш.Поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
  23. О, да! Светле, Асините чушки сда наистина страхотни! И са толкова различни от всички други рецепти за чушлета! Много се радвам, че ви харесаха. Непременно ще споделя с Ася, тя винага много се радва на добрите ви думи! Сладки да са ви!

    ОтговорИзтриване
  24. Благодаря ти, Йоли! Направих ги и много ни харесаха! Прекрасно и вдъхновяващо лято!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз на теб ти благодаря! От сърце! Много се радвам, че са ви харесали! Прекрасно лято и на теб!

      Изтриване